Wat treft u aan op deze website!

Zwolle - Algemeen

Zwolle - Algemeen

Algemene info over de stad

Onder dit item krijgt u een simpel algemeen beeld van onze mooie Hanzestad Zwolle
Foto's, video's en artikelen

Foto's, video's en artikelen

De stad Zwolle in beeld en in tekst!

Foto's, video's en artikelen uit het heden en verleden van de oude Hanzestad Zwolle!
Zwolle in Beeld Info

Zwolle in Beeld Info

Brede informatie over de website!

Hier vindt u alle informatie over de website, inclusief het contactadres en de privacy- en cookie verklaring!
Foto's bestellen!

Foto's bestellen!

Wilt u een foto bestellen?

Onder dit item vindt u een breed assortiment foto's, waarvan een groot deel is voorzien van een Zwols tintje!
Links

Links

Links naar interessante websites!

Hebt u vragen of wilt u informatie over bepaalde items die gelinkt zijn aan de stad Zwolle, dan vindt u hier een aantal links naar Zwolse bedrijven, organisaties of verenigingen!

Het laatst geplaatst

Zoeken op de website!

Naar Kunstwerken

Busstation 1941 PBKR3506

Het station en het busstation in 1941 ...
(Bron: HCO - PBKR3506)

Bus, bus, bus! Als je de bovenstaande foto ziet, dan viel het in die tijd nog wel mee, maar de laatste jaren is het meer een chaos met alle risico's van dien, dan een georganiseerd en gecoördineerd aan- en afrijden van de stads- alsook de streekbussen. In de spitsuren zijn verkeersregelaars nodig om een en ander in goede banen te leiden. Deze problematiek is al een aantal jaren een hoofdpijn dossier voor het gemeentebestuur.

Busstation en stationsplein 1951 NL ZlHCO 1214 FD026909

Opening van het busstation en het Stationsplein in 1954 ...
(Bron: HCO - NL-ZlHCO_1214_FD026909)

Midden jaren vijftig is er, om de stijging van de aankomsten van de bussen en het vertrek van deze, al een busstation aan de Oosterlaan gerealiseerd. Dit busstation was op dat moment de oplossing. Anno 2017 stond het gemeentebestuur weer voor eenzelfde beslissing. Er moest wat gebeuren, want het kon zo niet langer!

Als een van de drukste spoorknooppunten van ons land, kent Station Zwolle een enorme drukte aan mensen, maar ook aan treinen en bussen die massaal bezoekers in onze stad afleveren of hen de gelegenheid bieden om een overstap binnen hun geplande reis te maken.

Deze drukte zorgt soms voor onveilige situaties, waar volgens B & W van Zwolle zo snel als mogelijk een einde aan moet komen. Zelfs verkeersregelaars moesten tijdens de spitsuren ingezet worden om het verkeer in goede banen te leiden.

De problematiek is in september 2013 de aanleiding geweest, dat zowel de provincie Overijssel, als de Gemeente Zwolle geld beschikbaar hebben gesteld om hier z.s.m. een einde aan te maken.

Op de eerste plaats moest het busstation dat anno 2018 jarenlang voor het NS-Station aan de stadszijde was gevestigd worden verplaatst. Bij dit plan het busstation te verplaatsen naar de zuid-zijde van het NS-Station is tevens het plan opgevat, een busbrug over de gehele breedte van stationsemplacement te bouwen. Deze busbrug zou dan de verbinding moeten vormen van het nieuwe busstation met de busbaan op de Willemskade. Rond de 1200 bussen zouden de eerste jaren dagelijks gebruik van deze verbinding gaan maken.

En zo geschiedde. Na een lange studie inclusief een gedegen onderzoek naar de bodemgesteldheid en veel berekeningen m.b.t. de realisatie van dit voor Zwolle spectaculaire project, is Prorail en BAM Infra op 30 oktober 2017 gestart met de bouw. De brug is een ontwerp van het Ingenieursbureau ipv Delft Creatieve Ingenieurs.

Gedeputeerde Bert Boerman, wethouder Ed Anker en de Regiodirecteur van Prorail, Jan Mulder, sloegen op die datum als startpunt van de bouw, de eerste paal de grond in.

Ontwerp nieuwe busbrug Zwolle

En zo moest het worden ...
(Illustraties te bouwen busbrug: BAM - ipv Delft creatieve ingenieurs)

Het is was niet alleen de busbrug die op deze lokatie is gebouwd, nee, het gehele stationsgebied zal in de jaren 2017 tot 2025 een complete metamorfose ondergaan. Een en ander onder de naam Bestemmingsplan Spoorzone.

Video van de laswerkzaamheden t.b.v. de nieuwe busbrug in Zwolle, in de fabriek in België ...
(Bron: Prorail)

In de nacht van 22 op 23 januari 2018, is het eerste stalen deel van de brug vanuit België in Zwolle aangevoerd en er zouden er nog vele volgen. Ieder deel was elf meter lang, vijf meter breed en vier meter hoog. In totaal moet de overspanning over het spoor een geheel gelast stalen deel opleveren van 110 meter lang met een gewicht van zo'n 1000 ton. 

Busbrug 25012018 7V6A0061

Het eerste deel werd op 25 janauri 2018 op zijn plaats gezet, om zijn lot te ondergaan ...

Busbrug 25012018 7V6A0097

Het tweede deel werd op dezelfde dag minitieus naast het eerste geplaatst, zodat de laswerkzaamheden konden beginnen ...

Busbrug 25012018 8521

Deze 110 meter bestond in totaal uit 30 losse stalen elementen, die op een hiervoor aangewezen terrein op de oude lokatie van de NS Werkplaats, aan elkaar zijn gelast.

Busbrug 25012018 7V6A0290

Ook de werkzaamheden aan de betonnen pijlers, die de stalen kolos moesten dragen, schoten al aardig op ... 

Busbrug 25012018 8600

Op het moment dat deze complexe lasopdracht, uitgevoerd door het Metaalconstructiebedrijf van Victor Buyck uit het Belgische Eeklo, was gerealiseerd, werd het geheel op 14 mei 2018 naar een hoogte van 8,5 meter boven het aardoppervlak getild en vastgezet. Deze hoogte was noodzakelijk om een ruimte te creëren, de stalen brug veilig over de elektrische spoorleidingen te rijden.

Busbrug 25012018 8437

 

Busbrug 09042018 2904 Pano

Op 9 april 2018 kregen de treinreizigers die langs het object reden al een redelijk beeld van de brug.
Nog ingepakt tegen de winterse omstandigheden stond deze te wachten op lokatie voor de overtocht op 19 mei ...

Hiervoor was het Pinksterweekend van 2018 uitgekozen. Al vroeg in de nacht van zaterdag 19 mei 2018 werd een begin gemaakt aan de spannende en fascinerende actie de stalen constructie op zijn plaats te rijden. Na enige vertraging werden rond 03.30 uur de motoren van de zware SMPT's van het Belgische bedrijf Sarens gestart om met de stalen kolos de eerste meters naar zijn eindbestemming af te leggen.

Het complete treinverkeer was dit, voor de vele medewerkers van de verschillende bedrijven, spannende weekend, stil gelegd om de werkzaamheden zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voor de reizigers was het even slikken, want zij moesten een groot deel binnen het treinprogramma gebruik maken van de ingezette bussen..

Busbrug inrijden 19052018 7V6A3756

 

Busbrug Lassen 03052018 7V6A8516

 

Busbrug Lassen 03052018 5607

Rond de dragende pijlers werd een complete stalen constructie geplaatst, om de eerste zware last op te vangen ... 

Van een snelle actie was geen sprake. Met een snelheid van zo'n meter per 10 minuten werd het gevaarte de juiste richting in gereden. Het was een vreemd gezicht, dat de brug alleen aan de zuidzijde en in het midden, werd ondersteund door de SMTP's van Sarens, terwijl het deel dat het eerst over het spoor moest worden gezet aan het uiteinde, vanaf het midden toch zo'n 60 meter, geen enkele ondersteuning ondervond.

Gezien de te ondernemen werkzaamheden was dit uiteraard een logische oplossing. Om het geheel in balans te houden, had de brug aan de zuidzijde een extra contragewicht van zo'n 400 ton meegekregen.

Busbrug inrijden 19052018 9157

Een van de SMTP's van de firma Sarens in bedrijf tijdens het inrijden van de busbrug ...

Op het moment dat de kop van de busbrug aan de stadszijde was gearriveerd, werd hier de derde SMTP onder de brug gereden en werd de middelste SMTP verwijderd. Hierna werd het geheel nog een aantal meters richting het landhoofd gereden en op de betonnen pijlers, die voorzien waren van een zwaar metalen constructie, geplaatst. De komende tijd zal de brug worden voorzien van een betonnen rijvloer. De aansluiting op de twee betonnen landhoofden zal in de aankomende tijd worden gerealiseerd.

Busbrug inrijden 19052018 7V6A3875

De derde SMTP werd aan de stadszijde onder de brug geschoven, om de laatste meters af te leggen naar zijn eindbestemming ...

Busbrug inrijden 19052018 7V6A3928

 

Busbrug 22052018 9503

Tot op enkele meters is het stalen gedeelte het landhoofd aan de zijde van de Willemskade genaderd ...

De brug zal nog worden voorzien van een betonnen rijvloer, een werkzaamheid, die in de tweede helft van 2018 zal worden gerealiseerd. Hierna zullen nog barrières, houten panelen en randelementen worden aangebracht. Tot slot zal de rijvloer worden geasfalteerd en zal de aansluiting op de Veerallee en het nieuwe busstation worden aangebracht.

Busbrug 22052018 9517

Een dag na de plaatsing reden de eerste treinen al weer onder de brug door naar hun eindbestemming ...

Na het inrijden van de S-vormige brug, is in Dagblad De Stentor een actie gestart, waar de Zwollenaar een naam aan kon melden voor de nieuwe busbrug. Op het moment van schrijven, was deze naam nog niet bekend. Wel waren er meerdere suggesties gedaan als de Henk-Jan Meijer brug, de Zwolse Slinger, maar ook de Schuttebrug, met een verwijzing naar het verleden, toen tussen 1937 en 1982, het particuliere stadsvervoer- en touringcarbedrijf Schutte Tours het openbaar vervoer van de stad exploiteerde.

Schutte Tours 2150475795212905

De eerste dieselbus van de Stadsdienst (Schutte) in 1939 voor het station.
Op de achtergrond is Hotel Van Gijtenbeek nog zichtbaar ...
(Foto: Collectie Schutte)

We zullen zien welke naam de Zwollenaar voor deze unieke brug in petto heeft. Op dit moment is het simpel en in het Zwols, "De ni'je busbrugge"!

MBusbrug 21112018 5428

De duurzame uit bamboepanelen bestaande wandbekleding van de busbrug ...

Busbrug 25012019 7680

Een afgewerkte wand met de bamboebekleding op 25 januari 2019 ...

In november 2018 is een deel van de busbrug bekleed met een bamboelaken. Een duurzame bekleding, met weinig onderhoud, waarvan men er van uitgaat, dat met plaatsing van de bamboepanelen, de invloed van de weersomstandigheden de komende jaren de baas te kunnen zijn.

NBusbrug 30112018 6373

Aan de Zwolle-Zuid-zijde van de brug is men in deze periode druk bezig geweest met de aanleg van een nieuw busstation. Op de dag van de onthulling van het kunstwerk, aan de onderzijde van de kap, die de busreizigers moet beschermen tegen de barre weersomstandigheden, was al duidelijk te zien, hoever men was gevorderd met de busbrug aan deze zijde van het station.

NBusbrug 30112018 6316

De weg tot aan de oprit van de brug was al geasfalteerd en het geheel kreeg al een beetje smoel ...

Bij mijn laatste bezoek op 25 januari 2019, zo'n 14 dagen voordat het publiek de mogelijkheid geboden werd, voor de eerste en tevens de laatste keer de brug van dichtbij te ontdekken, was men bezig met de laatste werkzaamheden. De weg was inmiddels voorzien van belijning, de zijwanden van de brug waren volledig van bamboebekleding bekleed. Op dat moment waren nog een aantal noeste werkers bezig met de "aluminium"-kleurige bovenzijde van de wanden van de busbrug.

Busbrug 25012019 7749

 

Busbrug 25012019 7715 1100px

De busbrug op 25 januari 2019 ...

Op 9 februari 2019 vondern er de hele dag activiteiten rond het nieuwe kunstwerk van de stad plaats. Beginnend in de morgen, rond 10.00 uur, met de Busbrugloop voor kinderen t/m 12 jaar en eindigend met een karaokeshow rond 20.00 uur in de avond, was het de dag van de officiële opening van zowel het busstation alsook van de busbrug. Onder de noemer Busbrug Festival was er voor ieder wat wils georganiseerd.

Busbrugloop 09022019 7V6A4885

Op de busbrug stonden een aantal bussen uit meerdere periodes opgesteld. In deze bussen konden de belangstellenden genieten van verhalen, muziek en theater. Ook op het busstation zelf stonden een aantal bussen, waaronder de ROVA Groenbus, waar men ideeën kon delen over Mijn Zwolle van morgen. Voor degenen die het leuk vonden zelf een bus te schilderen, dat waren voornamelijk kinderen, was zelfs een bus gereserveerd. Deze bus zou naderhand een aantal weken door de stad zou gaan rijden.

Minimuseum Schutte Tours 09022019 7V6A5021

Het minimuseum over het stadsbusvervoer ...

Echte Zwollenaren en busfanaten konden genieten in het Minimuseum van Schutte Tours. Het museum, van zo'n twee bij twee meter, werd door veel mensen aangedaan om, naast de oude bussen, even een stukje nostalgie te proeven. De oh's en de ah's vlogen de tent uit bij het zien van de foto's uit een ver en toch weer dichtbij verleden. De een wist zich dit te herinneren en de ander vulde het aan met zijn verhaal. Schitterend!

Minimuseum Schutte Tours 09022019 7V6A5002

Rond half een in de middag zag men, vanaf de Willemskade, een oude autobus de busbrug oprijden. Hierin zaten naast gedeputeerde van de provincie Overijssel, Bert Boerman, wethouder Ed Anker, president-directeur ProRail, Pier Eringa en regiodirecteur NS Noord-Oost, Joost van de Bijl, meerdere mensen die met de bouw van de busbrug van doen hadden gehad. Ook had de zoon van de oprichter van Schutte Tours en de grondlegger van het busvervoer in Zwolle, Hans Schutte in de bus een plaats toegewezen gekregen.

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5282 640px

Een van de officiële handelingen was wel het overdragen van de busbrug aan de stad Zwolle. Hierin hadden de bovengenoemde heren een belangrijke rol. Na de gebruikelijke speeches, werd door de president-directeur ProRail Pier Eringa een minibusbrug overhandigd aan gedeputeerde Bert Boerman en wethouder Ed Anker.

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5440 1100px

Hierna nam wethouder Ed Anker het woord en richtte zich tot Hans Schutte, die vergezeld werd door zijn kleinzoon Sherwin. Onder het toeziend oog van heel veel belangstellenden werd hierna de naam van de busbrug onthuld, de Schuttebusbrug. Schutte Tours zal met de benaming van de busbrug voor "eeuwig" met de stad Zwolle verbonden zijn. En ... terecht! Een van trots glimmende Hans Schutte was hier zeer mee in zijn nopjes. Je zag de man genieten van alle warme woorden die tot hem en indirect zijn vader gericht werden.

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5536 640px

Wethouder Ed Anker richt het woord tot Hans Schutte en zijn kleinzoon Sherwin ...

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5555 640px

Samen met de wethouder onthulde Hans Schutte de naam van de nieuwe busbrug ...

Opening Schuttebusbrug 09022019 7V6A5656 640px

Een trotse Hans Schutte net na de onthulling van het naambord ...

In de week na de opening en het speciaal voor belangstellende Zwollenaren georganiseerde Busbrug Festival, kregen de hulpdiensten en de buschauffeurs, de mogelijkheid kennis te maken van de nieuwe aanwinst van onze stad en deze te evalueren.

Busstation Instructie Chauffeurs 12022019 9466

Instructie personeel op 12 februari 2019 ...

De Schuttebusbrug is op 17 februari 2019 officieel in de busdiensten opgenomen. Alleen stads-, streekbussen en uiteraard de hulpdiensten in onze stad, zullen dan gebruik mogen maken van dit staaltje vernuft!. 

Na de eerste busrit over de iconische busbrug van 245 meter lang, waarvan 80 meter, 7 meter hoog over het spoor is gebouwd, zullen in de toekomst dagelijks zo'n 1200 bussen van Zwolle-Zuid richting het centrum en in omgekeerde richting rijden. In totaal zullen er dan van het busstation per dag zo'n 1800 aankomsten en vertrekken plaatsvinden.

Bussen Oosterlaan Stationsplein 11022019 7V6A7403

Per 17 februari 2019 behoorde deze topdrukte op de Oosterlaan en het Stationsplein tot het verleden ...

Busstation Noord 18022019 9681 Pano

Zo rustig als op 18 februari 2019 is het jaren niet meer geweest aan de Oosterlaan en zo druk als het was, zal het waarschijnlijk ook niet meer worden ...

Bron:
Gemeente Zwolle
Prorail

Meer foto's van stalen onderdelen van de busbrug.

Meer foto's van het inrijden van de tot een geheel aan elkaar gelaste busbrug.

Meer foto's van het verdere verloop van de bouw van de busbrug.

Meer foto's van de opening van de Schuttebusbrug.

Facebook - Like Zwolle in Beeld

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.