Naar Kunstwerken
Vanaf de 13e eeuw werden nieuwe waterwegen gegraven, die oorspronkelijk bedoeld waren voor de afwatering van pas ontgonnen gebieden. Een van die waterwegen was de Soestwetering, een hoofdwatergang die loopt vanaf de Holterberg richting Zwolle. De Soestwetering was niet een van de eerste weteringen die gegraven werd, nee, deze watergang is een produkt van rond 1400.
Tot 1900 werden de weteringen ook gebruikt voor het vervoer van produkten als hout en mest. Dit gebeurde met een zomp, een oud scheepstype, dat veel werd gebruikt op de Overijsselse Vecht, Regge, Schipbeek en Berkel.
Een deel van de oude spoorbrug over de Soestwetering ligt nu aan de Hanzelaan als overbrugging van een waterpartij ...
Over deze Soestwetering lag ooit een stalen vakwerk(spoor)brug, een enkelsporige brug, die in 1881 in gebruik is genomen als oeververbinding ten behoeve van de Staatslijn Zwolle-Almelo. De brug is een constructie van vakwerkliggers, aan elkaar bevestigd met stevige klinknagels.
In het jaar 1998 is deze brug vervangen door een nieuwe spoorbrug. Gelukkig is de oude stalen spoorbrug niet gesloopt, maar heeft een deel van de brug, naast een nieuwe naam, ook een nieuwe functie gekregen in de overbrugging van een waterpartij nabij de Hanzelaan in Zwolle-Zuid.
Sinds het jaar 2000 is een deel van de oude brug onderdeel geworden van de looproute tussen de uitgang van Station Zwolle aan de zijde van Zwolle-Zuid en het bedrijven-/kantorenterrein en het scholencomplex.
Sinds die tijd draagt het de naam "De Voetspoorbrug".
Bron:
Wikipedia
Martijnvanvulpen.nl
Industrieel Erfgoed