Algemene info over de stad
De stad Zwolle in beeld en in tekst!
Brede informatie over de website!
Wilt u een foto bestellen?
Links naar interessante websites!
Naar Kunstwerken
Als onderdeel van het landelijke Deltaplan Grote Rivieren van 1995, dijkversterkingsproject West-Overijssel, is na het gereedkomen van de balgstuwkering Ramspol, de keersluis in het Zwartewater bij de Hofvlietbrug in Zwolle, gebouwd. De kans, dat de bewoners van onze stad met natte voeten komen te staan, is tot een minimum gereduceerd. In voegere tijden kwam het nog weleens voor, dat delen van de stad overspoeld werden door het water, dat vanuit het IJsselmeer opgestuwd werd richting het Zwartewater en bij grote regelmaat de stad Zwolle bereikte.
Bij het opblazen c.q. het vullen met water van de Ramspolkering, zal bij een noordwester storm het water vanuit deze richting nu worden tegengehouden.
De eerste werkzaamheden in maart 2004 ...
De keersluis bij de Hofvlietbrug is gebouwd, om het achterland, de stadsgrachten en de weteringen, te beschermen bij hoge waterstanden van het Zwartewater. Is de waterstand ter plaatse 1 m +NAP en komt het water vanuit het Zwartewater richting Zwolle, dan zal deze keersluis gesloten worden.
In mei 2004 is men, in opdracht van het Waterschap Groot Salland, begonnen met de bouw van de keersluis. Niet iedereen zag het nut van de keersluis in. Neem bijvoorbeeld Ingenieur van Provinciale Waterstaat, Dirk van der Schrier. Jarenlang heeft deze man geageerd tegen het plan de keersluis te bouwen. Volgens hem was de bouw van het miljoenen (4,1 miljoen) kostende project, helemaal niet nodig. Dit mede gezien de sluiting van de sluis die sowieso tot 2012 nog nooit aan de orde was geweest en in de toekomst ook niet zal zijn. Een zienswijze die in latere jaren, door veel deskundigen werd onderschreven. De bouw van de keersluis zou een grote fout geweest!
Op 14 september 2005 is de keersluis door de Commissaris der Koningin in de provincie Overijssel, mr G.J. Jansen, in bedrijf gesteld. Is het water tot het geprogrammeerde hoogte gestegen, dan zal de 20 meter lange stalen klep, die normaal in ruststand op de bodem ligt, automatisch omhoog gaan en zijn beschermende werking doen.
Bron:
De Stentor
Wikipedia
Meer foto's van de bouw van de waterkering bij de Hofvlietbrug