Naar Straten, wegen en pleinen
Naar Heinoseweg / N35
De kruising in de N35 ter hoogte van de Oldeneelallee in oktober 2016.
Het voorliggende fietspad is sinds 2018 verdwenen. Op deze lokatie is de nieuwe Zalnébrug gerealiseerd ...
In opdracht van Rijkswaterstaat is aannemer Heijmans in februari 2017 begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de verbreding van de weg richting Twente, de N35. Hierbij worden de rijbanen aangepast en uitgebreid naar 2 x 2 stroken en er wordt even buiten de kern van Wijthmen een viaduct aangelegd.
Geïntegreerd in het project Reconstructie Heinoseweg/N35 heeft ook de oversteek op het drukke kruispunt Heinoseweg/Oldeneelallee/Zalnéweg een plaatsje gekregen. Deze oversteek was een doorn in het oog van menig fietser en wandelaar die zijn weg richting de Wijthmenerplas moest vinden. Mede voor de goede doorgang van het verkeer, maar zeker ook voor de veiligheid, moest hier een oplossing voor komen.
Impressie van de nieuwe Zalnébrug, gebouwd in 2017/2018 in de N35 ...
(Bron: gemeente Zwolle)
Nadat, de economische omstandigheden waar ons land in verkeerde, de deelnemende partijen dwongen, de geplande fietsbrug uit het project te verwijderen, kwam rond september 2016 toch de melding, dat de brug weer in de plannen en de daadwerkelijke uitvoering van het project zou worden meegenomen.
Doordat het Rijk, de provincie en de gemeente bij de uitwerking van de plannen er van uit gingen, dat er onvoldoende geld voor het complete project zou zijn, werd in afwachting van de aanbesteding onder andere op de fietsbrug bezuinigd. Echter de aanbesteding viel zeer gunstig uit, zodat daarmee ruimte ontstond en de fietsbrug toch in de uitvoering meegenomen kon worden.
Een veiliger oversteek was zeer gewenst ...
Gezien de opwaardering van de rijksweg naar een autoweg met een maximum snelheid van 100 km/uur, was het de wens van de gemeente om hier een ongelijkvloerse oversteek te realiseren. Zeker voor de voetgangers en de (brom)fietsers richting Wijthmenerplas, etc, zou de fietsbrug een uiterst veilige oversteek waarborgen.
Het ontwerp van de fietsbrug komt van Bureau MA.AN, een voor de gemeente Zwolle zeer bekend bureau, aangezien zij al meerdere projecten, o.a. de Westenholterbrug en de Blalofietsbrug in handen hadden.
De doorrijhoogte van de betonnen Zalnébrug, zoals deze officieel heet, is 4.60 meter. De brug is in zijn geheel uitgevoerd in beton, met voor de avonduren verlichting in de brugleuningen.
Komende vanaf richting Zwolle-Zuid, begint de brug vanaf zo'n 100 meter vanaf de kruising Oldeneelallee met de Heinoseweg, om daarna met een vloeiende opwaartse lijn over de kruising in een cirkel uit te komen op de Zalnéweg.
Op het moment van schrijven was de verwachting dat de fietsbrug medio 2018 zal worden opgeleverd. Na deze oplevering zal het beheer van de fietsbrug in handen komen van de gemeente Zwolle.
De eerste werkzaamheden in de beginfase, juli 2017, van het project Zalnébrug ...
Midden 2017 werden de eerste grondwerkzaamheden verricht, kabels verlegd, etc. De bouw was begonnen. Het duurde niet lang voordat de eerste betonnen palen, bestemd voor de poeren / steunpunten de grond in werden geslagen. Dit gebeurde op alle lokaties waar een steunpunt werd gebouwd.
Ontbossing op het gedeelte van de Zalnéweg, vanaf de Heinoseweg richting Wijthmenerplas ..
Tijdens de eerste activiteiten die in het kader van de bouw van de brug werden uitgevoerd, werd het gedeelte bos, grenzend aan de Zalnéweg en de Heinoseweg gedeeltelijk gekapt, om plaats te maken voor de grote ronding in het overliggende bruggedeelte.
Van de eerst geslagen betonpalen, in het midden van de Heinoseweg, t.b.v. de eerste poer, werd het overtollig beton weggehamerd ...
Nadat de palen in het middenpunt en waarschijnlijk het hoogste punt van de fietsbrug hun weg in de Zwolse aarde hadden gevonden, werd het overtollige beton weggehamerd. Na deze stoffige activiteit kon men een aanvang nemen met het plaatsen van de bekisting voor het eerste steunpunt. Dit steunpunt werd gerealiseerd in het midden, aan de Wijthmenzijde van de Heinoseweg.
De bekisting voor het eerste steunpunt staat ...
Het storten van het beton voor het steunpunt hield ook in, dat het geheel een bepaalde periode moest drogen. Na deze droogperiode werd de bekisting verwijderd en stond er een grote betonnen kolos als eerste onderdeel van de nieuwe fietsbrug te stralen tussen de rijen passerende auto's. Dit proces werd een aantal keren aan beide zijden van de weg herhaald, zodat er een rij steunpunten klaar waren voor het dragen van de overliggende brugdelen.
De bekisting is verwijderd en het polijstwerk van de eerste betonnen kolos kan beginnen ...
Oktober 2017, het polijstproces heeft zich al meerdere malen voltrokken ...
In week 49, maandag 4 december tot zondag 10 december 2017, werden de eerste brugdelen geplaatst. De over de weg te plaatsen brugdelen werden in de nachten van 14 en 15 december 2017 op hun plaats gehesen. In totaliteit, werden 13 betonnen dekdelen van 125 ton per dekdeel aangebracht. De lengte van de delen bedroeg 21 meter en de breedte 5,5 meter. Het inhijsen was een spectaculair moment in de bouw van de Zalnébrug, die menig nieuwsgierige Zwollenaar een deel van zijn nachtrust kostte.
Met de plaatsing van de dekdelen begon de nieuwe Zalnébrug op een echte brug te lijken. Het frame voor de fietspaden kon uitgelegd worden en men kon beginnen aan de afwerking van het geheel. Hiervoor werd langs de hele route tot de overgang in de dekdelen, een aantal mallen aangebracht waarin het beton voor de paden werd gestort en geegaliseerd. Een en ander vond begin april plaats.
Na de werkzaamheden aan de fietspaden was het de beurt aan de afwerkers van de nieuwe fietsbrug. De leuningen en trappen werden geplaatst en de aansluiting van het gestorte beton van de fietspaden op de dekdelen, etc, werden gevoegd.
Het voegen van de naden, met een zogeheten dilatatievoeg, is een vereiste bij het plaatsen c.q. storten van meerdere betondelen of betonvlakken. Het laatste werd door een gespecialiseerd bedrijf uitgevoerd. Met een flexibele substantie werden de naden dichtgesmeerd en aangeperst, zodat de overgang van het gestorte beton naar de dekdelen niet als een bobbel in de weg zou worden ervaren. Dat dit met een flexibele, elastische substantie werd gedaan ligt in het feit, dat hiermee het scheuren bij het uitzetten van het beton wordt opgevangen c.q. wordt voorkomen.
In dezelfde periode werden de staanders ten behoeve van de brugleuningen aangebracht en de brugleuningen geplaatst en vastgezet.
In de periode van 2 tot 6 juli 2018 zijn de voetgangerstrappen aan weerszijden van de fietsbrug c.q. Zalnébrug bevestigd. Zo te zien een zware klus, was het niet, dat een enorme kraanwagen het 16 ton zware metalen object, als een veertje, tot op de milimeter, op zijn plaats tilde.
Nadat de eerste klus, de trap aan de Wijthmen zijde op 3 juli was geklaard, was op 4 juli rond tien uur in de morgen, de tweede trap aan de Zwolle-Zuid zijde aan de beurt.
Voordat de echte hijsklus een aanvang nam, brachten de medewerkers van het metaalbedrijf Wolbrink uit Vorden, de kolos, na het afhijsen van de vrachtwagen, in overleg met de kraanmachinist van Jos Blom Kraanverhuur, in de juiste balans.
De trappen waren beide in twee delen aangevoerd en zijn ook als zodanig geplaatst. De eerste actie was het plaatsen van een staander, waar het tweede en onderste gedeelte van de trap op moest rusten. Hierna werd het bovenste deel van de trap naar zijn plek gedirigeerd.
Het was bij de tweede trap, aan de Zwolle-Zuid zijde, niet eventjes "simpel plaatsen" geblazen. Het leek allemaal op rolletjes te lopen, zij het niet, dat de bevestiging van de trap even tegen werkte. Tweemaal zes stevige bouten, die in de brug waren bevestigd, waren de boosdoener, dat het niet allemaal vlotjes verliep. Waar deze bouten door een metalen plaat van de trap zouden moeten vallen, bleek alles te kloppen, totdat een van de bouten tegenwerkte. Dit betekende even een strijd tussen de mannen van Wolbrink en de brug. De ervaring van de kraanmachinist, die milimeter voor milimeter met het gevaarte moest schuiven, en tot slot een stevige moker, waren de oplossing.
In de middag werd het tweede, onderste deel, van de brug vanuit Vorden aangevoerd, geplaatst en afgemonteerd. De grootste klussen aan de brug waren hiermee wel gerealiseerd. Het enige wat nog moest gebeuren waren kleinere zaken, die de officiële opening, qua planning, niet meer dwars konden zitten.
Met de onthulling van "De Fiets" was de Zalnébrug officieel geopend ...
Gedeputeerde Bert Boerman, wethouder William Dogger, bestuurder Rijkwaterstaat Jaap Slootmaker en directeur Heijmans, Marco van der Kuilen, waren degenen die op woensdag 11 juli 2018 rond 13.30 uur, met de onthulling van het houten kunstwerk aan de zijde van de Wijthemerplas, zowel de nieuwe N35 alsook de Zalnébrug officieel openden. Een leuke bijkomstigheid was, dat het kunstwerk door de firma Binthout gemaakt, afkomstig is van de bomen die moesten wijken voor de nieuwe N35.
Zwolle is met deze nieuwe Zalnébrug weer een kunstwerk rijker en heeft met de bouw van de fietsbrug tevens een einde gemaakt aan de onveiligheid voor de overstekende fietsers en wandelaars bij een van de drukste kruispunten van de stad.
Bron:
Rijkswaterstaat
Heijmans
Gemeente Zwolle
Meer foto's van de bouw van de Zalnébrug, in het kader van de reconstructie van de N35, in 2017/2018
Meer foto's van de plaatsing en montage van de voetgangerstrappen