Naar Zwols Bedrijfsleven
Naar Ned. Spoorwegen
De oude vertrouwde Buffel ...
Het spoor tussen Zwolle en Kampen is kortste spoorlijn van ons land. De knusse boemel doet er goed 10 minuten over om zijn eindbestemming te bereiken. Er zijn maar weinig Zwollenaren en Kampenaren, die nog nooit gebruik van de boemel hebben gemaakt. Tweemaal per uur rijdt de ijzeren ros, anno 2014 type Buffel, vanaf het station in Zwolle naar het Kamper station, vice versa, om de vele scholieren en forenzen op de plaats van bestemming te krijgen.
Nadat de Centraalspoorweg vanaf Utrecht via Amersfoort, eindigend in Hattemerbroek in 1863 werd geopend, was het wachten op de aanleg van het volgende deel, de verlenging naar Zwolle. De spoorbrug over de IJssel, waarvan de eerste steen op 7 oktober 1862 door Joseph Rudolph Thorbecke was gelegd, was de bottleneck en moest zijn opgeleverd, voordat men de verlenging naar Zwolle kon realiseren.
De eerste treinen denderden op 6 juni 1864 over de spoorbrug over de IJssel met als eindbestemming Zwolle. Dit betekende ook, dat de verlenging van het spoor van Zwolle naar Kampen kon beginnen.
Tweemaal per uur vetrekt de trein vanaf station Zwolle, perron 12/13, naar Kampen ...
Na moeilijkheden met de zachte ondergrond in de Mastenbroekerpolder, konden de Kampenaren uiteindelijk op 10 mei 1865 getuige zijn van de officiële opening van de spoorlijn Zwolle-Kampen en tevens de eindbestemming van de Centraalspoorweg Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen.
Het spoorwegennet in Nederland zat niet stil en werd alleen maar groter en groter. Dit had tot gevolg, dat in 1892 de stad Kampen het stempel als eindbestemmingsstation van de lijn Utrecht-Amersfoort-Zwolle verloor. De laatste spoorlijn werd via Zwolle doorgetrokken naar Leeuwarden/Groningen. Deze steden werden de eindbestemming.
Rond 1914 werd de lijn Zwolle-Kampen, mede door het gereedkomen van de tramlijn Wezep-Kampen, een op zich zelf staande, maar ook de kortste spoorlijn van ons land.
Station Veerallee in 1934 ...
In de loop der jaren kende het Kamperlijntje een tweetal tussenstations, een in Mastenbroek en een in de Veerallee in Zwolle. De laatste was tevens het beginpunt van de tramlijn Zwolle-Blokzijl. De halte in de Veerallee is in 1969 opgeheven en in het jaar 2000 gesloopt. De halte in Mastenbroek werd al in 1970 afgebroken.
Spoorwegovergang Veerallee in 1935 ...
De in Zwolle en Kampen wereldberoemde spoorlijn kwam in 2006 in handen van de provincie Overijssel. Het college van gedeputeerde staten had, na het gereedkomen van de Hanzelijn, grootse plannen met het boemeltje naar Kampen. De lijn zou een geëlectrificeerde tramlijn moeten worden, voorzien van drie nieuwe tussenstops, Oosterholt, Stadshagen en Voorsterpoort. Deze plannen werden niet gehaald.
Passagiers richting Kampen zijn op de eindbestemming aangekomen ...
Naar aanleiding van de landelijke intocht van Sinterklaas in Kampen in november 2007, werd de Buffel 3403, omgedoopt tot Pakjesexpress van de Goedheiligman. De honderden ouders met kinderen die vanuit Zwolle e.o. naar Kampen vertrokken, werden op perron 12/13 verrast door een aantal Zwarte Pieten.
Ondanks dat de spanning bij sommige kinderen van de gezichten te lezen was, deden de knechten van de Sint hun uiterste best de kinderen in de sfeer van de grote intocht te brengen. Massaal werden handenvol pepernoten uitgedeeld.
Honderden ouders met kinderen werden door de NS verrast met muziek, koffie, chocoladedrank
en bovenal peperboten van de gulle Pieten ...
De Pakjesexpress van de Sint staat klaar om in te stappen ...
De machinist zag het helemaal zitten ...
Pakjesexpress 2007 ...
Pakjesexpress 2007 ... over belangstellenden niet te klagen!
Tijden veranderen. Ook Sinterklaas kan daar niets in betekenen. Het traject Zwolle - Kampen ging geld kosten en er moest iets gebeuren.
Na een tweetal Europese aanbestedingen in 2011 en 2012, bleek er, mede gezien de negatieve uitslag van het onderzoek naar het kostendekkend kunnen krijgen van de lijn, nauwelijks belangstelling voor de exploitatie van de toekomstige tramlijn te bestaan. Er kwamen een tweetal biedingen binnen van Arriva en Alstom. Geen van deze bieders voldeed aan de eisen van het bestek.
De Buffel ter hoogte van Stadshagen/Westenholte ...
Uiteindelijk is in december 2013 door de statenleden van Overijssel besloten de trein op de spoorlijn te handhaven, alsnog te electrificeren, de snelheid te verhogen en een halte in Stadshagen te realiseren. De exploitatie zou in handen blijven van NS Reizigers, een onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen.
Perron 12/13 in Zwolle in 2011 ...
Spoorwegovergang Veerallee in Zwolle, vertrek Kamperlijntje naar Kampen in 2011 ...
Perron Station Kampen in 2013 ...
De Buffel op weg naar Zwolle in 2013 ...
Film rond het Kamperlijntje in 2014 ...
Nadat de keuze tot electrificering van de spoorlijn was gemaakt, werden op 5 juni 2017 de werkzaamheden hiervoor gestart. Het spoor werd opgebroken, het grind werd afgevoerd, etc. Een nieuwe toekomst voor de Kamperlijn was ingezet.
Na het gereed komen van de electrificatie van de spoorlijn in augustus 2017, heeft in eerste instantie de oude vertrouwde dieseltrein, de gele Buffel, nog een tijdje zijn ritjes tussen Zwolle en Kampen gemaakt.
Vanaf 10 december heeft de nieuwe vervoerder Keolis de diensten overgenomen en werden er nieuwe electrische FLIRTS-3 treinen ingezet. Een product van de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail. Comfortabele treinen met veel voorzieningen geënt op de tijd waarin wij leven. Ook werd de oude vertrouwde kleur geel van de treinstellen, vervangen door een frisse, blauw-witte combinatie. De kleuren van vervoerder Keolis.
De nieuwe Keolis FLIRT 3 onderweg naar Kampen ...
Helaas konden de nieuwe treinstellen nog niet met de optimale snelheid van 140 km per uur, die gepland was, over het traject. Door instabiliteit van de bodem op bepaalde delen in de spoorlijn, was deze snelheid te gevaarlijk. Dit hield tevens in, dat de opening van het nieuwe Station Stadshagen werd uitgesteld. Binnen de nieuwe dienstregeling die voor ogen stond, was de stop in Stadshagen alleen mogelijk met een snelheid van 140 km.
Kamperlijntje Vernieuwing en electrificatie |
Kamperlijntje Bouw Station Stadshagen en aanleg Belvedèretunnel ... |
|
Meer foto's van het Kamperlijntje vóór de electrificatie van de spoorlijn.