Algemene info over de stad
De stad Zwolle in beeld en in tekst!
Brede informatie over de website!
Wilt u een foto bestellen?
Links naar interessante websites!
Naar Zwols Bedrijfsleven
Naar Ned. Spoorwegen
Zes jaar na de komst van de Spoorwegen in Zwolle (1868), kon als uitbreiding van het stationscomplex een centrale spoorwegwerkplaats worden verwelkomd. De Centrale Werkplaats van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, moest echter in 1939, vlak voor de Tweede Wereldoorlog, weer sluiten.
In deze werkplaats, voor het onderhoud van locomotieven en rijtuigen, werkten rond het jaar 1876, 217 medewerkers. In totaliteit was dit, samen met de overige personeelsleden van de Spoorwegen in Zwolle, ongeveer een kwart van de totale beroepsbevolking.
Speciaal voor de "spoorhazen", zoals de medewerkers in de volksmond vaak werden genoemd, realiseerde men rond het spooremplacement in de wijk Assendorp een groot aantal arbeiderswoningen.
Tot 1954 heeft Zwolle het zonder spoorwegwerkplaats moeten doen. In dat jaar besloten Spoorwegen weer een werkplaats voor onderhoud in Zwolle in te richten. De Lijnwerkplaats, zoals deze genoemd werd. Jarenlang werd op deze lokatie het onderhoud en de reparatie uitgevoerd voor veel soorten locomotieven, wagons en andersoortige treinstellen.
Bovenstaande 2 foto's:
In 2003 kwam het Koninklijk Salonrijtuig voor onderhoud in Zwolle aan ...
Foto's: Bert's Hall of Trains
De geruchten rolden al een tijdje over de werkvloer, maar bij het horen van het definiteve besluit, komt het toch nog heel hard aan. Ondanks dat er in 2003 nog volop bedrijvigheid in en rond de werkplaats was, werd op 5 oktober 2004 aan de medewerkers meegedeeld, dat was besloten het onderhoudsbedrijf (lijnwerkplaats) in Zwolle te sluiten.
Een aderlating voor de stad, maar zeker een vervelende en trieste gebeurtenis voor de medewerkers van het bedrijf. Een aantal van hen is in die tijd overgeplaatst naar andere vestigingen van NedTrain. De aanwezige werkportefeuiile zou door NedTrain worden verdeeld over de onderhoudsbedrijven in Onnen, Hengelo, Amsterdam en Maastricht.
De sluiting was volgens de directie het gevolg van grote veranderingen in de markt. Daarnaast was het afnemende werkpakket bij NedTrain Services een van de factoren. Voor 109 van de 151 monteurs was het einde verhaal. Bij de medewerkers van de staf en de leiding verloren 46 van de 97 personeelsleden hun job.
Het duurde nog tot de zomer van 2010 voordat de Lijnwerkplaats van de Nederlandse Spoorwegen in Zwolle voor goed de deuren sloot.
Meer foto's