Algemene info over de stad
De stad Zwolle in beeld en in tekst!
Brede informatie over de website!
Wilt u een foto bestellen?
Links naar interessante websites!
Naar Kunstwerken
Naar Nieuwe spoorbrug
Naar Nederlandse Spoorwegen
Respectievelijk zaterdag 1 en zondag 2 mei 2010 werd het sluitstuk van de nieuwe spoorbrug over de IJssel op zijn plaats ingevaren en zondag aan het eind van de middag ingehesen. De nieuwe spoorbrug over de IJssel was werkelijkheid geworden. Een historisch feit.
Mooi, mooier, mooist of helemaal niet mooi. Zeg het maar. Ieder had zijn eigen mening en dat is maar goed ook.
Het begin van de zondagmorgen was het weer redelijk te noemen. In de middag wijzigde het weersbeeld echter en bij vlagen kregen de belangstellenden behoorlijk vervelende regenbuien over zich heen.
Het maakte de werknemers van de Max Bögl, Zublin, Wellingbouw en Sarens niets uit, zij zorgden er voor dat het sluitstuk van de nieuwe spoorbrug over de IJssel, rond 18.00 uur op zijn plaats was gehesen.
De nieuwe spoorbrug was werkelijkheid geworden. Zoals gezegd een historisch feit dat vanaf nu de mond van menigeen zal doen spreken.
Tot aan het inhijsen van het brugdeel, dat de verbinding moest voltooien, was het altijd maar een plaatje of een voorstelling hoe het zou worden. Eén grote massa metaal en beton ingepakt in grijsgrauwe steigerbuizen. Nu ligt de nieuwe verbinding over de IJssel klaar om door eenieder gekwalificeerd te worden.
Helemaal gesloten werd de overbrugging nog niet. Aan de Hattemzijde bevond zich na het inhijsen nog een ruimte van plusminus 15 cm. Vrij gehouden om rek en krimp van het metaal door temperatuurverschillen op te vangen. Naast het vele laswerk, dat nog te wachten stond, is ook deze ruimte gedicht. Hiervoor werd het deel aan de Gelderse zijde, dat reeds klaar lag, opgeschoven. Dit werd met een speciale trekinstallatie uitgevoerd.
Het invaren van de boog was al speciaal om te zien, maar ook het hijsen was een zeer imposant schouwspel, waar eens te meer duidelijk werd, dat de wereld niet meer buiten computers kon. Bijna de gehele operatie van zaterdag en zondag werd door bits en bytes gestuurd.
Voor de tweede maal waren er weer honderden belangstellenden die de weg gevonden hadden naar de Hattemer uiterwaarden. Zondagmiddag 2 mei 2010 om half vier stond de teller op 3500 bezoekers tegen zaterdag, naar schatting, 2000 belangstellenden.
Hoewel het regende en koud was aan de oevers van de IJssel, trokken vanaf half vier, nog steeds velen richting publieksterrein bij de bouwplaats. Ondanks de trieste weersomstandigheden een goede opkomst. Prorail had voor deze twee dagen een “Open Huis” georganiseerd, om geïnteresseerden een kans te geven de werkzaamheden veilig en van dichtbij te volgen.
Na een vertraging, zaterdag opgelopen bij het invaren, waren rond elf uur de kabels bevestigd aan het sluitstuk. Met een snelheid van drie meter per uur werd rond 15.00 uur het 2500 ton zware gedeelte op zijn bestemming geplaatst.
In tegenstelling tot de oude spoorbrug, is deze brug een vaste brug en op Rijnvaarthoogte gebouwd. Een maat in het leven geroepen voor de bouw van schepen en bruggen. Deze Rijnvaarthoogte is vastgesteld op 9,10 meter boven het hoogste waterniveau van de IJssel. Of deze hoogte onder invloed van de klimaatsverandering haalbaar blijft, is de vraag. De Deltacommissie heeft de minister laatstelijk aanbevolen het waterpeil in het IJsselmeer met anderhalve meter te verhogen. De tijd zal het leren.
De te slopen oude spoorbrug was voorzien van een hefgedeelte, dat bij regelmaat geopend moest worden voor passerende schepen. Zeker voor de scheepvaart op de IJssel is de aanleg van deze vaste brug een welkome tijds- en aanwinst.
Meer foto's