Wat treft u aan op deze website!

Zwolle - Algemeen

Zwolle - Algemeen

Algemene info over de stad

Onder dit item krijgt u een simpel algemeen beeld van onze mooie Hanzestad Zwolle
Foto's, video's en artikelen

Foto's, video's en artikelen

De stad Zwolle in beeld en in tekst!

Foto's, video's en artikelen uit het heden en verleden van de oude Hanzestad Zwolle!
Zwolle in Beeld Info

Zwolle in Beeld Info

Brede informatie over de website!

Hier vindt u alle informatie over de website, inclusief het contactadres en de privacy- en cookie verklaring!
Foto's bestellen!

Foto's bestellen!

Wilt u een foto bestellen?

Onder dit item vindt u een breed assortiment foto's, waarvan een groot deel is voorzien van een Zwols tintje!
Links

Links

Links naar interessante websites!

Hebt u vragen of wilt u informatie over bepaalde items die gelinkt zijn aan de stad Zwolle, dan vindt u hier een aantal links naar Zwolse bedrijven, organisaties of verenigingen!

Het laatst geplaatst

Zoeken op de website!

Naar Kunstwerken
Naar Nederlandse Spoorwegen

Oude IJsselspoorbrug 0187

Rond het jaar 1850 werden de meeste bruggen in Nederland vanuit de staatskas betaald, maar waren er enkele, waaronder de brug over de IJssel bij Zwolle, die door particuliere maatschappijen werden aangelegd. Het waren de Franse franken, waarmee de spoorbrug over de IJssel tot stand is gekomen.

De NCS, de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij, kreeg in 1859 toestemming voor het aanleggen van een nieuwe spoorlijn van Utrecht via Amersfoort naar Zwolle, de zogeheten Centraalspoorweg, toebedeeld. Vitali Picard & Co werd benaderd om de gehele uitvoering van de spoorlijn op zich te nemen. Het bedrijf besteedde echter de constructie uit aan Parent, Schaken, Caillet & Co en J.F. Cail & Co. De laatste was gevestigd in Parijs.

Berekend door de Franse ingenieur Moreaux, werd het een enkelspoor, overspannen door een tralieliggerbrug. De brug kreeg een lengte van 123 meter en een hoogte van plus minus 3,5 meter. De liggers werden 6,2 meter hoog. Het gevaarte werd vervaardigd van gewalst smeedijzer, ook wel getrokken ijzer genoemd, en voorzien van een draaibrug. Deze draaibrug lag in het zomerbed en had twee openingen van 16 meter. In tegenstelling tot de in 2011 gereed gekomen nieuwe spoorbrug over de IJssel, die is voorzien van een betonnen rijvloer, bestond het gedeelte waar de treinen op de oude spoorbrug over denderden uit ijzeren langs- en dwarsliggers.

Natuurlijk moest de brug ook voldoen aan eisen voor veiligheid e.d.. Dit waren echter geen Nederlandse eisen. De oude spoorbrug werd gebouwd volgens de eisen die destijds in Frankrijk golden. Deze waren waarschijnlijk niet scherp genoeg, omdat ze naderhand behoorlijk zijn bijgesteld. Begin 1864 was de overbrugging klaar voor gebruik en werd voor het treinverkeer opengesteld*.

Oude Spoorbrug IJssel DSC02128

Als herinnering aan de opening was in een van de pijlers aan de Gelderse zijde een plaquette ingemetseld. Hierop stond aangegeven, dat de toenmalige minister van binnenlandse zaken, de in Zwolle geboren, Johan Rudolph Thorbecke, in opdracht van Koning Willem III in 1863 de eerste steen heeft gelegd.

Het duurde tot de jaren dertig (20e eeuw), dat de brug een gehele metamorfose onderging en van enkelspoor naar dubbelspoor werd omgebouwd.

Na de sloop van de draaipijlers in 1935 werd de oude draaibrug een hefbrug. Een brug waarbij het brugdek, om de scheepvaart door te laten, horizontaal blijft en verticaal wordt opgehesen. Aan weerszijden van dit brugdek bevinden zich enkele zware contragewichten, die tijdens het omhoog hijsen naar beneden zakken. Eerst werd naast de brug een nieuwe, tweede enkelsporige brug gebouwd, waarna bij het gereed komen hiervan, de oude eerste brug ook werd vervangen. Hiermee was de tweesporige brug een feit. Om de schepen door te laten, werd de hefbrug tweemaal per uur geopend.

Beide brugdelen werden aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door de bezetter tot schroot gebombardeerd, maar vrij snel na de oorlog weer herbouwd. Echter met één verschil, het werd een brug met één hoofdoverspanning. Het was de president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen ir. W. Hupkes, die op 2 mei 1946 de heropening verrichtte.

Oude Spoorbrug IJssel DSC021386

De oude spoorbrug over de IJssel, een historische brug, werd in 2011 bedankt voor zijn bewezen diensten. Een onvermijdelijke sloop volgde!

Bron
(gedeelte bouw t/m 1864): “Bruggen in Nederland 1800 - 1940", - Deel: “Vaste bruggen van ijzer en staal". Uitgeverij Matrijs, 1997 - ISBN 90 5345 1005

Ned. Spoorwegen

INtro Oude IJsselspoorbrug 0187

De brug ...

  Ned. Spoorwegen

 Intro Laatste trein 8370

De laatste trein ...

 

Ned. Spoorwegen


Intro Sloop IJsselspoorbrug 3083 

De sloop van de
oude spoorbrug ...

 

Facebook - Like Zwolle in Beeld

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.